• 010-8001574
  • info@corporatemovements.nl

Stage Manager bij het Capelle Danst Festival.

Capelle Danst Festival

Stage Manager bij het Capelle Danst Festival.

Op zondag 4 maart, was het Capelle Danst Festival. De allereerste editie. Spannend dus nog of er wel mensen op komen dagen als toeschouwers en hoeveel mensen?

Het was een druilerige zondagmiddag met een aangename temperatuur van 6 graden boven nul. De week ervoor vroor het en konden mensen schaatsen op natuurijs. Dus vandaag iets warmer. Dat bleek goed weer om op pad te gaan. Want op het eind van de dag konden we vaststellen dat er toch tussen de 400 en 500 mensen geweest zijn om te kijken naar dans. Geweldig!

Rond 9.00 uur in de ochtend vertrok ik vanuit Rotterdam centrum met de metro richting Capelle a/d IJssel. Een ritje van slechts 20 minuutjes. Het theater kun je al beneden zien liggen vanaf de rails en het perron van station Capelle Centrum. Binnen een paar minuten was ik dan ook bij de artiesteningang van het Isala Theater.
Om 10.00 uur de eerste briefing geleid door producer Edgar. Even alles doornemen. Het programma zou gaan starten om 12.00 uur en zou dan weer om 16.30 uur afgelopen zijn. Ik was gevraagd om Edgar een handje te helpen. Edgar was namelijk ook verantwoordelijk voor de muziek en moest dus achter het paneel blijven zitten. Dus was ik gevraagd om stagemanager te zijn. Prima. Daar heb ik gelukkig al wat ervaring mee, door eigen voorstellingen met Balletstudio Violetta.

Het was een prachtig, gevarieerd programma; Een duet van dansers van Conny Janssen, een solo van een danseres van Scapino Ballet, Ashakiran (Indiase dans), leerlingen van Noes Fiolet, Albeda Dans College, Jeugdtheaterhuis Zuid-Holland, Dalton Jansen Cheorography en meer. En dat was alleen al, bij ons, in de grote zaal. In de kleine zaal was ook een mooi programma met workshops, optredens en een film over een bijzonder dansproject met ouderen. In de hal waren er meet&greets met choreografen en dansers. Voor iedereen wat leuks, dus.

Het spannende aan stagemanager zijn in de grote zaal voor dit festival, was dat er geen generale repetitie was. Ik kreeg het draaiboek in handen, deze heb ik bestudeerd om de volgorde te kunnen anticiperen. En uit mijn hoofd te weten wie er allemaal komen. Geen generale repetitie wil ook zeggen dat de leider van elke dansgroep vlak voor hun optreden, nog aan mij moest doorgeven hoe en wanneer licht en geluid aan moesten. Op gegeven moment kun je als de ene act net begonnen is, al naar de volgende lopen en vragen wat ze willen. Dit voor een vlotte doorloop en zodat ze zich op hun gemak voelen. Gaan optreden is al spannend genoeg. Bij sommigen was dan een paar woorden genoeg. Anderen kwamen veilig naast mij staan en gaven terplekke woordelijk of zelfs met een klein kneepje door wanneer er iets aan of uit moest. Leuk om mee te maken.

Ik had dus een koptelefoon op en stond in connectie met techniek, licht en geluid. Want er waren ook momenten dat het font open en dicht moest, er een stoel en later een stoel en tafel op toneel en weer weg moesten. Een korte break met het doek dat dicht ging en later dus weer open. De Russische dansgroep die aanwezig was lieten zelfs 5 (!) choreografieen zien met tussendoor een praatje. Dus klaar staan met microfoon en weer in ontvangst nemen en dat allemaal op het juiste moment.

Het was in het begin even inkomen, maar al gauw gingen we als een geoliede machine. Fijn om samen te werken met professionals van het theater zelf. Een korte que en er is meteen reactie. Er word meegedacht en gereageerd. Al snel wist ik te anticiperen en informatie te geven relevant voor overgangen en komende acts. Wat ontzettend leuk is. Opletten of iedereen klaar staat, niet alleen voor de act op toneel, maar ook de volgende act. Communiceren met de presentator, die het overigens fantastisch deed. Op een moment hadden we wat tijd over bij het optreden van Misiconi Dance Company, ik stelde voor dat de leidster iets zou vertellen over hun deelname bij een gerenommerd dansfestival in Seoul. Presentator Paul speelde hier meteen op in en leidster Suzanne was gelukkig bereid.
Het geheel werd, in de grote zaal, om 16.00 uur afgesloten met een workshop voor iedereen in de zaal. Men werd uitgenodigd op het toneel te komen en mocht deelnemen aan een heuse theater/dansworkshop. En wat een overgave van de mensen. Heel bijzonder. Een prachtige afsluiting van een mooi festival.
Volgend jaar weer!

Hartelijke groet,

Anne-Marie Pos

Corporate Movements/Balletstudio Violetta/BalletConsultant

Anne-Marie Pos

 

Anne-Marie Pos-Terlouw

Laat je bericht achter